Eerste weken in Taiwan! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Maureen Booyink - WaarBenJij.nu Eerste weken in Taiwan! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Maureen Booyink - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Taiwan!

Door: Maureen Booyink

Blijf op de hoogte en volg Maureen

06 Maart 2017 | Taiwan, Taipei

Vandaag, maandag 6 maart, begint mijn eerste echte schoolweek aan de Nationale Universiteit van Taiwan. De afgelopen drie weken waren voornamelijk oriëntatie op welke vakken ik wil gaan volgen, vanaf nu begint pas het echte werk!
Dat zal even wennen zijn na ongeveer een maand vakantie te hebben gevierd. Samen met Emiel vertrok ik 29 januari richting Stockholm. Het was koud (logisch...) maar erg gezellig en we hebben veel van Stockholm kunnen zien. Hoogtepunt was toch wel onze eerste keer op de ski's, super vet als je het eenmaal een beetje kan! Gelukkig heb ik geen botten gebroken en kon ik op 12 februari in het vliegtuig stappen opweg naar Taiwan. Hoewel ik in het begin moeite had met het realiseren dat ik mijn familie, vrienden en oppaskindjes heel lang niet zou zien, voelde ik mij in Taiwan snel op mijn plek. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam, er heerst een leuke ontspannen sfeer en de temperatuur is zeer naar mijn smaak! Ik had geluk dat ik al wat kennissen in Taiwan had die me de eerste dagen wegwijs maakten. De communicatie is namelijk nog best een dingetje aangezien mijn Chinees nog niet veel verder komt dan hallo, dankjewel en mijn zus heeft een koe (komt vast nog eens van pas). Op de eerste avond ontmoette ik meteen mijn nieuwe reismaatje Femke uit Nederland met wie ik de eerste weken veel samen heb ontdekt.
Zo zijn we erachter gekomen dat Taipei een goede plek voor vrouwelijke internationale studenten is om de nacht door te komen. Veel clubs hebben gratis entree en de hele avond onbeperkt drinken, lees cocktails, voor deze groep studenten. Dat je vaak 10-15 minuten in de rij moet staan om iets te bestellen heb ik er dan wel voor over. Sowieso lijkt het in de rij staan hier een nationale hobby want ze doen het werkelijk overal voor. Taiwan staat bekend om zijn nightmarkets waarbij veel kraampjes hun vaak lekkere eten op straat verkopen. Ik werd natuurlijk opslag verliefd op deze traditie want mijn constante zin aan eten kan ten aller tijde voor een klein prijsje gevoed worden. Daarvoor was het wel noodzakelijk om met stokjes te leren, gelukkig leer je dat snel als elke maaltijd uit rijst of noodles bestaat. En ook al sta je voor deze kraampjes soms een kwartier of langer in de rij, het lijkt de normaalste zaak van de wereld hier. De ontspannen en niet-gehaaste sfeer spreekt mij erg aan, zolang het niet regent en koud is zoals afgelopen week. Het is natuurlijk geen Nederland koud maar zonder verwarming op de kamers is 12-15 graden hier ook gewoon winters.
Om uit de kou te ontsnappen zijn we met een groep van zo'n 15 studenten naar het zuiden vertrokken voor een lang weekend. Het was heerlijk weer, we hebben lekker de toerist uitgehangen en het was gezellig! Het hoogtepunt was een scootertocht langs de kust en door een nationaal park om uiteindelijk een berg op te klimmen en in een waterval te gaan zwemmen. Het was leuk om even uit de grote stad te zijn en het mooie Taiwanese land te bezichtingen. Eenmaal terug in Taipei was het nog steeds hartstikke koud, vandaar ons (Femke en ik) tweede tripje naar het zuiden twee dagen later, waarbij we een bezoek brachten aan Tainan. Deze stad was in de Gouden Eeuw kortdurend in bezit van de Nederlandse VOC, waar nog steeds de overblijfselen van te zien zijn. Kortom best leerzaam voor een geschiedenisstudent.
En dat leren is toch uiteindelijk waarom ik hier zit. Aangezien de vakken deze week pas echt beginnen kan ik hier nog niet veel over schrijven. Wel is mij wel al opgevallen dat het studentenleven hier anders is dan in Utrecht. Taiwanese studenten zijn heel serieus met school bezig en in plaats van feesten gaan zij liever bij een sport of muziek club, dat allemaal onderdeel is van de Universiteit. Om ook aan deze traditie mee te doen heb ik me aangemeld voor een zwemcursus. Twee uurtjes per week zwemmen en er nog studiepunten voor krijgen ook, dat alles in het Chinees wordt uitgelegd neem ik daarom voor lief.



  • 06 Maart 2017 - 07:53

    Marie-José:

    Hallo lieverd, Mooi eerste reisverslag. Ik wens je nog een Fijne tijd en veel studiegenot.

  • 06 Maart 2017 - 08:22

    Ria Mars:

    Hoi Maureen . Ik heb met veel plezier je verslag gelezen!! Ik kijk al weer uit naar de volgende. Nog veel succes met de studie ...en vooral plezier .

  • 06 Maart 2017 - 09:39

    Lisan:

    Haaaa Knooijink!

    Haha, je maakt volgens mij van alles mee daar in Taiwan!
    Wow, non stop elke dag kunnen eten... Dat is fijn!

  • 06 Maart 2017 - 11:24

    Jacqueline:

    Wat een leuk verslag, dat smaakt naar meer!

  • 06 Maart 2017 - 12:24

    Annie Borggreve :

    Mooi verslag, zo te lezen heb je het helemaal naar je zin ,Wens je veel plezier daar ,en succes met je studie
    Groetjes uit Rossum

  • 07 Maart 2017 - 22:47

    Denise:

    Zo leuk om te lezen! Succes de eerst lesweek en met de eerste zwemles

  • 08 Maart 2017 - 22:30

    Marloes:

    Haha Maureen echt weer mooie verhalen!
    Leuk om te lezen xD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maureen

Student in Taiwan

Actief sinds 15 Maart 2013
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 16862

Voorgaande reizen:

12 Februari 2017 - 12 Augustus 2017

Exchange Student Taiwan

11 Maart 2013 - 31 December 2014

Au Pair in Australië

Landen bezocht: